Enkeltpersonforetak: Må jeg betale arbeidsgiveravgift?

Som innehaver av ENK uten ansatte betaler du ikke arbeidsgiveravgift. Dette endrer seg hvis du har ansatte.

Som innehaver av ENK uten ansatte betaler du ikke arbeidsgiveravgift. Dette endrer seg hvis du har ansatte.

Arbeidsgiveravgift er en skatt du som arbeidsgiver må betale av arbeidstakernes lønn. Den skal være med på å finansiere Folketrygden i Norge.

Du skal ikke betale arbeidsgiveravgift på det du eller ektefellen tar ut til personlig bruk fra enkeltmannsforetaket. Dere regnes nemlig ikke som ansatte.

Har du ansatte må du betale arbeidsgiveravgift til staten. Arbeidsgiveravgift skal betales på:

  • Lønn
  • Honorar
  • Bonus
  • Provisjon
  • Ventelønn i forbindelse med nedbemanning
  • Dagpenger når arbeidsledighet forskutteres av arbeidsgiver
  • Sykepenger
  • Foreldrepenger
  • Feriepenger

Lønnede frilanser mottar lønn på samme måte som arbeidstaker, og arbeidsgiver må trekke skatt og arbeidsgiveravgift. Det skal ikke betales arbeidsgiveravgift for selvstendig næringsdrivende.

Du har som arbeidsgiver plikt til å sende a-melding annenhver måned med informasjon om lønn, skatt og arbeidsgiveravgift. Deretter må du betale arbeidsgiveravgift annenhver måned.

Arbeidsgiveravgift skal være skrevet opp som en lønnskostnad og en gjeldspost i regnskapet ditt.

Hvor mye må du betale?

Summen du må betale avhenger av hvor i landet enkeltpersonforetaket ditt holder til. Den vanligste satsen er 14,1 prosent, men holder du for eksempel til i Namsos i Nord-Trøndelag eller på Smøla på Nordmøre slipper du unna med 5,1 prosent.

Driver du enkeltmannsforetak i Nord-Troms eller Finnmark, betaler du ikke arbeidsgiveravgift i det hele tatt. Satsen kan altså variere mellom 0 og 14,1 prosent.

For oppdaterte satser, se Skatteetatens sider om arbeidsgiveravgift.

Hvordan betaler du?

Du må betale skattetrekk og arbeidsgiveravgift annenhver måned. Du får ikke tilsendt betalingskort, men du får kontonummer, KID-nummer og beløp på et tilbakemeldingsskjema kort tid etter at du har levert a-meldingen.

Fristen for å betale arbeidsgiveravgift er:

  • 15. januar
  • 15. mars
  • 15. juli
  • 15. september
  • 15. november

Har du ansatte pådrar du deg mange ekstra forpliktelser. Se mer om ansvaret du har som arbeidsgiver.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Vi sender deg jevnlige e-poster med gode tips til å drive egen bedrift.