I et enkeltpersonforetak kan du fint føre regnskapet selv. Det er mulig å bruke regnskapsmal, men et godt regnskapsprogram gjør jobben enda enklere.
Tjener du mer enn 50 000 kroner i året må bedriften din føre regnskap. Heldigvis pleier det å være en grei jobb for enkeltpersonforetak.
Hvis du har færre enn 600 bilag i året har du lov til å føre regnskap i en regnskapsmal. Likevel er regnskapsprogram den beste og enkleste løsningen for de fleste bedrifter.
Conta er Norges rimeligste regnskapsprogram (Regnskap Norge, 2023). Med Conta kan du enkelt utføre oppgaver som fakturering, regnskapsføring, innsending av MVA-meldinger og næringsspesifikasjoner.
Hvis du allerede bruker et annet regnskapsprogram, tilbyr Conta også kostnadsfri hjelp til overgangen, slik at du kan flytte med deg all nødvendig informasjon fra ditt tidligere økonomisystem.
LES OGSÅ: En trinn-for-trinn-guide for å bytte regnskapsprogram.
Fordeler og ulemper med regnskapsmal
Om bruker du en regnskapsmal, for eksempel i Excel, er det ofte gratis. Har enkeltpersonforetaket ditt et veldig enkelt regnskap så kan det føres i en regnskapsmal, men ulempene er langt flere enn fordelene.
Men det er noen ulemper ved å bruke mal til regnskapsføringen:
- Det er lettere å gjøre feil. Du må selv sørge for at du fører slik som det står i bokføringsloven, og du får som regel ingen veiledning i regnskapsmalen eller fra de som laget den.
- Malen oppdateres ikke når det kommer lovendringer, det vil si at du kan ende opp med å bruke feil kontoer eller MVA-satser, for eksempel.
- Du får ofte ikke de samme funksjonene som i et godt regnskapsprogram, slik som rapporter (inkludert MVA-melding og næringsspesifikasjon), mulighet for å automatisere deler av jobben eller en bra løsning for bankavstemming. Det er derfor ganske mye mer tidkrevende å føre i Excel.
- Skatteetaten oppfordrer til å bruke et regnskapsprogram til å levere næringsspesifkasjon siden det blir som regel mindre feil enn ved manuell innlevering.
Selv om du har færre enn 600 bilag, må du følge alle reglene i bokføringsloven. Det vil blant annet si at du må føre kjøp og salg to steder i regnskapet, ofte kalt dobbel bokføring.
Du må også kunne ta ut alle de lovpålagte rapportene, slik som hovedbok, reskontroer og saldobalanse.
Det er altså mulig å bruke en regnskapsmal til regnskapet, og siden det er gratis er det billigere enn et regnskapsprogram. Det vil likevel koste deg mye mer tid som du kunne brukt på andre ting. Å skaffe seg et regnskapsprogram er derfor en rimelig investering for de aller fleste.
Lynsrask bokføring med regnskapsprogram
Regnskapsprogrammer som er laget for små bedrifter pleier ikke koste mange kronene i måneden, og gir deg mye mer å lene deg på. De fleste regnskapsprogram har også inkludert et fakturaprogram som kan være nyttig når du skal få betalt for arbeidet du har gjort.
Et tips er å prøve ut gratis prøveperiode på et faktura- og regnskapsprogram. De aller fleste programvarer tilbyr dette, og du kan da være sikker på at du finner et program du trives med.
Conta har et enkelt regnskapsprogram for enkeltpersonforetak som gjør at du kan føre regnskap uansett erfaring. Nyttige veivisere og gratis webinar hjelper deg med bokføringen, og du får beskjed hvis noe ser ut til å ikke stemme.
Det vil si at du, blant annet, ikke kan bokføre et bilag med mindre det går i null, som er en av grunnreglene i regnskapsføring. Skulle det være noe som skurrer er det enklere å søke seg frem til feilen.
I tillegg hjelper den kunstige intelligensen deg med å velge riktig konto når du bokfører ting du har kjøpt. AI’en Kaia lærer fra alle brukere ved hjelp av maskinlæring, og gir deg presise forslag til regnskapskontoer.
Du får også tallene dine oppstilt i skikkelige rapporter. Da følger du lovkravene, og du får bedre kontroll på budsjett og på bedriften din. MVA-meldingen og næringsspesifikasjon er også ferdig utfylt for deg, slik at det bare er å levere rapportene rett til Altinn.
Myndighetene krever at alle transaksjonene i regnskapet skal kunne spores tilbake til et bilag, og at bilagene oppbevares trygt i fem år, og da kan du slappe mer av hvis du bruker et regnskapsprogram.
Med Conta lagres alle bilagene dine trygt i ti år, og du kan ta bilde av kvitteringene dine og sende rett til Conta med en gratis mobilapp.
Skulle du trenge hjelp av en regnskapsfører, kan du enkelt invitere de inn i regnskapssystemet, uten at det koster noe ekstra.
Se listen over regnskapspartnere som kan hjelpe deg.
Trenger du hjelp med å velge riktig regnskapskonto?
Med Conta sin splitter nye gratistjeneste Kontohjelp er det lekende lett å finne riktig regnskapskonto. Søk etter det du har kjøpt, som for eksempel «drill» eller «drivstoff», og få øyeblikkelige anbefalinger for relevante kontoer.
I tillegg til å bistå deg med å velge riktige kontoer, gir Kontohjelp detaljerte beskrivelser av hvordan kontoene skal brukes med praktiske eksempler.
Conta gjør jobben for deg!
Med Conta kan du sende ubegrenset gratis med fakturaer når du har regnskapsprogrammet.
Bruker du Conta til fakturering, føres alle fakturaene dine automatisk i regnskapet. Det samme gjelder innbetalinger, kreditnotaer og avsluttede fakturaer. Da er halve jobben gjort!
Kunder, prosjekter og avdelinger som du setter opp i fakturaprogrammet overføres også til regnskapet ditt.
Dette er en intro til fakturering og regnskapsføring i Conta:
Les mer om hvordan regnskap og fakturering henger sammen i Conta.
Kan bli enda vanskeligere å bruke regnskapsmal
Fra 1. januar 2020 krever myndighetene at regnskapet ditt skal kunne eksporteres i det som kalles SAF-T format. Formatet bestemmer hvilke kontoer og MVA-koder som skal brukes.
De fleste regnskapsprogram vil da legge til rette for at du også fører i dette formatet, slik at det er lettest mulig å ta ut informasjon og sende til myndighetene.
Har du en regnskapsmal kan det bli vanskeligere, eller i verste fall umulig, å overholde dette nye lovkravet. Regnskapsmal er med andre ord mulig, men ikke å anbefale.
Vi anbefaler deg heller å satse på et solid regnskapsprogram, slik at du kan bruke mer tid på å drive firma. Men test gjerne programmet først, så er du sikker på at det passer til firmaet ditt.