Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Frister for enkeltpersonforetak

Vi oppdaterer denne oversikten så fort myndighetene kommer med endringer.

  • Arbeidsgiveravgiften 15. mai er utsatt til 17. august.
  • Fristen for levering av skattemelding og næringsoppgave 31. mai er utsatt til 31. august.
  • Fristen for å signere årsregnskapet 30. juni er utsatt til 31. august.
  • Fristen for å betale arbeidsgiveravgift 15. juli er utsatt til 15. oktober.
  • Fristen for å levere årsregnskapet 31. juli er utsatt til 30. september.
Les mer om tiltakene til myndighetene.

Dette kan du gjøre hvis bedriften din er rammet av koronaviruset.

Send faktura gratis og før regnskap selv med Conta.

Frister for enkeltpersonforetak

Dette er de generelle fristene som gjelder for alle enkeltpersonforetak. Du kan også krysse av i boksene for å se flere frister for bedriften din.

Enkeltpersonforetaket mitt er:

Januar

  • 6 Jan

    Levere A-melding.

  • 15 Jan

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

Februar

Mars

  • 5 Mar

    Levere A-melding.

  • 10 Mar

    Levere årlig innlevering av MVA-melding, hvis du har fått det godkjent.
    Slik leverer du.
    Gratis webinar om MVA-meldingen.

  • 16 Mar

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

  • 16 Mar

    Betale forskuddsskatt. Skatteetaten har valgt å flytte fristen til mai.

April

Mai

  • 4 Mai

    Betale forskuddsskatt. Den første fristen for forskuddsskatt ble flyttet fra mars til mai på grunn av koronaviruset.

  • 5 Mai

    Levere A-melding.

  • 15 Mai

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk. NB! Denne fristen for arbeidsgiveravgift er utsatt. Den nye fristen er 17. august. Du må fortsatt betale skattetrekk på vegne av ansatte som normalt.

  • 15 Mai

    Betale forskuddsskatt. Skatteetaten har valgt å flytte fristen til 15. juli.

Juni

  • 2 Jun

    Levere skattemelding og næringsoppgave. NB! Denne fristen er utsatt til 31. august.
    Slik leverer du.

  • 2 Jun

    Betale tilleggsforskudd på skatt, hvis det er nødvendig.

  • 5 Jun

    Levere A-melding.

  • 10 Jun
  • 30 Jun

    Signere og datere årsregnskap. NB! Utsatt til 31. august.

Juli

  • 6 Jul

    Levere A-melding.

  • 15 Jul

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk. NB! Denne fristen for arbeidsgiveravgift er utsatt. Den nye fristen er 15. oktober. Du må fortsatt betale skattetrekk på vegne av ansatte som normalt.

  • 15 Jul

    Betale forskuddsskatt. Den andre fristen for forskuddsskatt ble flyttet fra mai til juli på grunn av koronaviruset.

  • 31 Jul

    Levere årsregnskap. NB! Utsatt til 30. september.

August

September

  • 7 Sep

    Levere A-melding.

  • 15 Sep

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

  • 15 Sep

    Betale forskuddsskatt.

  • 30 Sep

    Ny frist for å levere årsregnskap.

Oktober

November

  • 5 Nov

    Levere A-melding.

  • 16 Nov

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

  • 16 Nov

    Betale forskuddsskatt.

Desember



*Når fristen faller på en helg eller helligdag flyttes den til neste virkedag.

Forskuddsskatt

Personer med enkeltpersonforetak skal betale skatt på forskudd, i løpet av inntektsåret. Når du starter enkeltpersonforetak melder du forventet inntekt til Skatteetaten. Ut fra dette  bestemmer de hvor mye du skal betale i skatt, og du får tilsendt betalingsinfo før fristene i innboksen din i Altinn.

De neste årene beregnes skatten din ut fra hva enkeltpersonforetaket ditt har tjent tidligere, men du har også muligheten til å  logge deg på i Altinn for å endre forskuddsskatten.

Husk å betale innen fristene – ellers forfaller hele det gjenstående beløpet for året. Det kan være skadelig for likviditeten til bedriften din.

Skattemelding og næringsoppgave

Innehavere av enkeltpersonforetak må levere én skattemelding (selvangivelse) med informasjon om både bedriften og om seg selv som privatperson. Der skal altså både overskudd fra næringsvirksomhet og personinntekt slik som lønn være med.

De fleste enkeltpersonforetak leverer Næringsoppgave 1 eller den forenklede versjonen Næringsrapport skatt sammen med skattemeldingen.

MVA-melding

Når du tjener mer enn 50 000 kroner i året må du registrere enkeltpersonforetaket i Merverdiavgiftsregisteret, så lenger du selger varer eller tjenester som er MVA-pliktige.

Da må du kreve inn MVA på fakturaene dine, og du kan få igjen MVA som du betaler til leverandørene dine. 

Du må levere MVA melding med info om hvor mye merverdiavgift du har krevd inn (utgående MVA som du skal betale til staten) og hvor mye du har betalt leverandørene dine i MVA (inngående MVA som du får igjen fra staten).

De fleste leverer MVA-melding seks ganger i året, men noen bransjer har årlig innlevering og hvis du møter visse krav har du også mulighet til å søke om å levere én gang i året.

Årsregnskap

Enkeltpersonforetak som har mer enn 50 000 kroner i omsetning, og i tillegg har eiendeler verdt mer enn 20 millioner kroner eller ansatte som utgjør mer enn 20 årsverk, har det som kalles regnskapsplikt og må derfor levere årsregnskap til myndighetene hvert år.

Årsregnskapet er litt annerledes enn det vanlige regnskapet ditt, det brukes ikke til utregning av skatt, men til å vise den økonomiske situasjonen til bedriften din. Derfor bruker du litt andre regler når du setter det opp.

Årsregnskapet er offentlig tilgjengelig slik at myndighetene, banker, investorer og potensielle ansatte skal kunne få et innblikk i virksomheten din.

Det må godkjennes og signeres av innehaver minst én måned før fristen. 

Når du har regnskapsplikt må du også levere Næringsoppgave 2 sammen med skattemeldingen.

Ansatte

Det er fullt mulig å ha ansatte i enkeltpersonforetak, men du kan ikke ansette deg selv eller ektefellen din. Når du har ansatte får du en del ekstra frister.

Du må levere A-melding til myndighetene hver måned. Der tar du med info om arbeidsforholdet, slik som lønn, arbeidsgiveravgift, skattetrekk, utbetalte feriepenger og så videre.

Du må også kjøre lønn hver måned og sende ansatte en lønnsslipp. Når du gjør det må du trekke skatt fra lønnen og sette det av på en egen konto.

Skattetrekk og arbeidsgiveravgift skal betales inn til myndighetene annenhver måned. Du får melding om beløp, KID- og kontonummer i innboksen din Altinn. 

I tillegg har det ansatte krav på en årlig oppsummering, hvor du oppsummerer lønn, feriepenger, skattetrekk og så videre.

Se alle Conta-webinarene

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Vi sender deg jevnlige e-poster med gode tips til å drive egen bedrift.