Frilanser: Hva er det og hvordan starte
Skal du jobbe som frilanser og starte ditt eget selskap? I denne guiden forteller vi hvordan du starter som frilanser, steg for steg.
Skal du jobbe som frilanser og starte ditt eget selskap? I denne guiden forteller vi hvordan du starter som frilanser, steg for steg.
Ønsker du å ta på deg oppdrag for andre? Da er frilans et godt alternativ!
I denne artikkelen går vi gjennom hva en frilanser er, og hvordan du går frem for å starte eget firma som frilanser.
Hva er en frilanser?
Mange frilansere jobber som selvstendig næringsdrivende. Det betyr at de driver et eget selskap som fakturerer for varene og tjenestene de leverer.
Det er spesielt disse yrkene som ofte jobber frilans:
- Journalister.
- Fotografer.
- Utviklere.
- Konsulenter.
- Skuespillere.
- Musikere.
I denne guiden forteller vi hvordan du starter som frilanser, steg for steg.
LES OGSÅ: Drive enkeltpersonforetak ved siden av fast jobb
Start enkeltpersonforetak nåSteg 1: Velg mellom AS og ENK
Det første du må gjøre når du skal starte som frilanser med eget foretak er å velge selskapsform.
De fleste frilansere velger normalt å registrere et enkeltpersonforetak (ENK) fordi det er enklere og rimeligere enn å opprette et AS. Dette koster ENK og AS:
- Enkeltpersonforetak: 3379 kroner eller 2683 kroner i gebyr*.
- Aksjeselskap: Krever 30 000 kroner i aksjekapital og 6500 kroner i gebyr.
Gebyret for ENK avhenger av om firmaet skal registreres i Foretaksregisteret eller ikke. Enkeltpersonforetak som skal drive som statsautorisert revisor eller regnskapsfører, må registreres i Foretaksregisteret i tillegg til Enhetsregisteret.
Fordelen med AS istedenfor ENK er at du ikke er personlig ansvarlig for eventuelle finansielle forpliktelser bedriften tar på seg. Videre har du også mulighet til å ansette deg selv, som gir deg krav på sosiale goder som dagpenger eller arbeidsledighetstrygd.
LES OGSÅ: Enkeltpersonforetak eller AS?
Steg 2: Registrer selskapet i Brønnøysundregistrene
Ettersom majoriteten av norske frilansere med eget selskap har et ENK, tar vi utgangspunkt i at du oppretter et enkeltpersonforetak (hvis ikke kan du lese denne guiden hos Starte-AS.no).
Slik registrerer du et ENK i enhetsregisteret med enkeltpersonforetak.no:
- Fyll ut dette skjemaet.
- Vi kvalitetssjekker informasjonen og registrerer bedriften for deg.
- Du får melding når du kan signere elektronisk via Altinn.no.
- Voila! Etter et par dager er selskapet registrert, og du kan sende første faktura.
Steg 3: Lag et budsjett for frilansvirksomheten
Det kan ta noen dager fra du registrerer bedriften til du har et organisasjonsnummer. Du kan bruke ventetiden på å lage et driftsbudsjett.
Vi anbefaler at du starter med å regne ut hvilken timespris du skal ha som frilanser, med Conta sin timepriskalkulator.
Du kan også bruke Altinn sin mal for driftsbudsjett til å kartlegge hvilke kostnader du vil få. Hvis kostnadene blir høyere enn inntektene, må du etablere aktiviteter som løfter lønnsomheten (øke inntektene eller redusere kostnadene.
Slik setter du opp et budsjett.
Steg 4: Sett den administrative jobben på autopilot
En viktig del av det å starte bedrift (spesielt når man jobber for seg selv) er å frigjøre tid til fakturerbart arbeid. Et viktig tiltak bør gjøre er å sørge for at regnskap, fakturering og betalingsoppfølging er automatisert i høyest mulig grad.
Regnskapssystemet Conta er proppet full av funksjonalitet som forenkler hverdagen:
- Repeterende fakturering: Hvis du sender samme faktura hver måned kan du enkelt sette den på automatisk utsendelse, slik at du slipper å gjøre samme jobben hver måned.
- Automatisk bokføring av fakturaer: Når du lager en faktura i Conta, vil den automatisk registreres som en inntekt i regnskapet. Også registrering av betalinger kan settes på autopilot.
- Forslag til bokføring: Når du mottar en faktura i Conta eller tar bilde av en kvittering i Conta-appen, vil du automatisk få et forslag til hvordan bilaget skal regnskapsføres.
- Auto-oppfølging av ubetalte fakturaer: Hvis en kunde ikke betaler i tide, kan Conta settes opp slik at det automatisk sender et varsel til kunden om at betaling mangler.
Smart, ikke sant?
Prøv Conta gratis i 30 dager →
Hvordan få frilans oppdrag
Når du har registrert firmaet ditt, kan du begynne å ta på deg oppdrag som frilanser. Det finnes ikke noen fasit på hvordan du kan finne frilansoppdrag. En stor del av jobben er å markedsføre seg selv og finne oppdragsgivere. Mange bruker sosiale medier til å promotere seg selv som frilanser, eller du kan lage en egen nettside som blir synlig for søkemotorer.
Du kan også legge ut tjenestene dine på frilanssider, som Fiverr eller bruke Mittanbud.
Har du laget en god forretningsidé, har du nok allerede noen gode idéer om hvordan du skal finne kundene dine.
Lønn når du jobber frilans
I denne artikkelen snakker vi om frilanser som en med eget firma, men det er også mulig å jobbe frilans og få kompensert med lønn fra en arbeidsgiver.
Har du derimot et enkeltpersonforetak, mottar du ikke lønn som en arbeidstaker, men sender selv faktura for arbeidet du har utført.
Er du usikker på hva du skal ta betalt for frilansarbeidet? Prøv timepriskalkulatoren vår.
Skatt som frilanser
Når du har blitt frilanser, er du selv ansvarlig for å melde inn og betale skatt. Frilansere med enkeltpersonforetak, følger reglene til ENK når det gjelder skatt og forskuddsskatt.
Det betyr at du må melde fra til Skatteetaten hvor mye du forventer å tjene, og deretter betale forskuddsskatt fire ganger i året. Hvor mye du betaler i skatt varierer etter hvor mye du tjener, men de fleste enkeltpersonforetak skatter mellom 30-45 prosent.
Frilansere skal også levere skattemelding og næringsspesifikasjon.
Arbeidsgiveravgift frilanser: Kun om du har et AS
Om du skal betale arbeidsgiveravgift (AGA) som frilanser eller ikke, avhenger av selskapstype.
Som innehaver av et ENK, betaler du ikke AGA når du tar ut penger til eget bruk. Det skyldes at du ikke kan være ansatt i ditt eget enkeltpersonforetak.
I stedet betaler du skatt av overskuddet i bedriften på din egen skattemelding.
Hvis du driver et aksjeselskap (og er ansatt i det), skal du betale arbeidsgiveravgift.
Frilanser pensjon: Husk å spare til egen tilleggspensjon
Om du er frilanser med et enkeltpersonforetak, blir det ikke spart i OTP. Det betyr at du kun får penger fra Folketrygden når du går av med pensjon (med mindre det er spart i OTP i et annet arbeidsforhold).
Dermed er det viktig at du setter av penger til egen tilleggspensjon.
Rett til sykepenger som frilanser?
Vanlige lønnsmottakere har krav på sykepenger på 100 prosent av sykepengegrunnlaget fra 17. sykefraværsdag. Innehavere av enkeltpersonforetak har kun krav på 80 prosent dekning.
Merk at frilansere kan søke om forsikring til 100 prosent dekning fra NAV. Les mer hos NAV.