Som innehaver av enkeltpersonforetak skal du levere skattemelding og næringsspesifikasjon til myndighetene hvert år. Slik fungerer det.
Det er en del forpliktelser som følger med det å være selvstendig næringsdrivende. For enkeltpersonforetak innebærer det å betale skatt til myndighetene av overskuddet. Det er ikke en arbeidsgiver som trekker skatt fra lønningen din, det er ditt eget ansvar at den blir betalt inn.
Enkeltpersonforetak betaler forskuddsskatt, noe som betyr at du betaler skatt før du tjener pengene. For å regne ut hvor mye du eventuelt får i restskatt eller skatt tilgode, må du levere skattemelding og næringsspesfikasjon (tidligere næringsoppgave) til myndighetene hvert år.
Les også: Slik starter du enkeltpersonforetak i 2024.
Hva er skattemelding for enkeltpersonforetak?
Skattemelding for enkeltpersonforetak er akkurat den samme som skattemeldingen for deg som privatperson. Det er fordi innehaver av et ENK og bedriften i seg selv regnes som en og samme juridiske enhet hvor økonomien er felles.
Det er altså ingen forskjell på skattemeldingen for deg personlig og enkeltpersonforetaket ditt. Du leverer kun én skattemelding som inneholder informasjon om økonomien din privat og økonomien til bedriften samlet.
I tillegg til skattemeldingen, skal enkeltpersonforetak levere næringsspesifikasjon. Det er her forskjellen på ansatte og personlig næringsdrivende ligger.
Næringsspesifikasjon for enkeltpersonforetak
Næringsspesifikasjonen inneholder summen fra de forskjellige regnskapskontoene til enkeltpersonforetaket ditt. Poenget med å levere en næringsspesifikasjon, er at Skatteetaten skal se overskuddet eller underskuddet i ENKet, altså om du tjener penger eller ikke.
De må ha den informasjonen for å se om bedriften din er lønnsom og for å beregne hvor mye du skal betale i skatt.
Obs! Ikke bli fortvilet hvis oversikten i regnskapsprogrammet og i næringsspesifikasjonen ikke ser helt lik ut. Næringsspesifikasjonen har litt andre kontonummer og summeringer, men totalen blir den samme.
Næringsspesifikasjonen inneholder også generell informasjon om bedriften din, som navnet til bedriften, organisasjonsnummer og eventuelt informasjon om regnskapsføreren og revisoren enkeltpersonforetaket bruker.
Når kommer skattemeldingen 2024?
For privatpersoner og enkeltpersonforetak, blir skattemeldingen sendt ut fra midten av mars 2024. Den sendes ut fortløpende når den er klar, og du kan forvente å ha fått den mellom 14. mars og 31. mars 2024.
Hvordan levere skattemelding for enkeltpersonforetak
Du kan levere næringsspesifikasjonen (tidligere næringsoppgaven) for enkeltpersonforetak fra regnskapsprogrammet til Conta. Conta henter ut alle regnskapskontoene dine i en rapport som du kun trenger å se over og sende til Altinn.
Se hvor enkelt det er:
Når du har gjort ferdig næringsspesifikasjonen i Conta, ligger den klar til signering i Altinn. Da er det bare å fylle ut informasjonen som eventuelt mangler i skattemeldingen, og sende inn rapportene samlet via Altinn.
Prøv Conta gratisSkattemelding enkeltpersonforetak frist 2024
Fristen for å levere skattemelding og næringsspesifikasjon for enkeltpersonforetak er 31. mai 2024. Se alle fristene for enkeltpersonforetak.
Leveringsfrister for enkeltpersonforetak i 2024
Dette er de generelle fristene som gjelder for alle enkeltpersonforetak. Du kan også krysse av i boksene for å se flere frister for bedriften din.
Januar
-
5 Jan
Levere a-melding.
-
15 Jan
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
Februar
-
1 Feb
Frist for å søke om årlig innlevering av MVA-meldingen.
-
1 Feb
Sende årlig sammendrag til ansatte.
-
5 Feb
Levere a-melding.
-
12 Feb
Levere MVA-melding for 6. termin (november og desember 2023).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen.
Mars
-
5 Mar
Levere a-melding.
-
11 Mar
Levere årlig innlevering av MVA-melding, hvis du har fått det godkjent.
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
15 Mar
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
15 Mar
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK.
April
-
5 Apr
Levere a-melding.
-
10 Apr
Levere MVA-melding for 1. termin (januar og februar).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
10 Apr
Levere årlig MVA-melding hvis du driver med primærnæring (jordbruk, gartneri, skogbruk, fiske eller har husdyr).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen.
Mai
-
6 Mai
Levere a-melding.
-
15 Mai
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
31 Mai
Levere skattemelding og næringsspesifikasjon.
Slik leverer du.
Gratis webinar om skattemelding. -
31 Mai
Betale tilleggsforskudd på skatt, hvis det er nødvendig.
Juni
-
5 Jun
Levere a-melding.
-
10 Jun
Levere MVA-melding for 2. termin (mars og april).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
17 Jun
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK. -
30 Jun
Signere og datere årsregnskap.
Juli
-
5 Jul
Levere a-melding.
-
15 Jul
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
31 Jul
Levere årsregnskap.
August
-
5 Aug
Levere a-melding.
September
-
2 Sep
Levere MVA-melding for 3. termin (mai og juni).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
5 Sep
Levere a-melding.
-
16 Sep
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
16 Sep
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK.
Oktober
-
7 Okt
Levere a-melding.
-
10 Okt
Levere MVA-melding for 4. termin (juli og august).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen.
November
-
5 Nov
Levere a-melding.
-
15 Nov
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
Desember
-
5 Des
Levere a-melding.
-
10 Des
Levere MVA-melding for 5. termin (september og oktober).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
16 Des
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK.
Anbefalt å levere fra regnskapsprogram
Fra regnskapsåret 2022 var det en ny skattemelding for næringsdrivende. Tidligere har du som har ENK måtte sendt inn skattemelding, næringsoppgave og vedlegg. Fra 2023 er skattemelding, næringsoppgave og andre skjemaer sammen til én samlet skattemelding for næringsdrivende. Det du du tidligere kjente som næringsoppgaven heter nå næringsspesifikasjon. Skatteetaten anbefaler at du leverer denne fra regnskapsprogrammet ditt for å gjøre leveringen så enkel som mulig.
Den nye versjonen av næringsspesifikasjonen er ganske lik den gamle næringsoppgaven, men i stedet for å sende inn et separat skjema, legges dataene fra enkeltpersonforetaket direkte inn i skattemeldingen.
Les mer om den nye skattemeldingen.
Altinn skattemelding
Skattemeldingen for enkeltpersonforetak er den samme som skattemeldingen for privatpersoner, men du må legge til opplysninger om næringen din. Det gjelder også om du har et inaktivt enkeltpersonforetak som ikke hadde aktivitet i fjor.
Mange enkeltpersonforetak kan bruke Altinn sin gamle løsning for næringsspesifikasjon og se, endre og levere skattemelding og næringsspesifikasjon på skatteetaten.no.
Ofte stilte spørsmål
Næringsdrivende (f. eks. enkeltpersonforetak) betaler skatt fra første krone. Omsetning er ikke skattefritt opp til 50 000 kroner.
Aksjeselskap leverer en egen skattemelding for bedriften. Enkeltpersonforetak leverer felles skattemelding for seg og næringen, men med en egen næringsspesifikasjon for virksomheten.
Hvis du ikke sender inn skattemelding for enkeltpersonforetak, kan du få dagbøter. Dagbøtene er en halv rettsgebyr per dag. Leverer du feil eller ufullstendige opplysninger, kan du få tilleggsskatt.
Nei. Du må logge inn i Conta, se over næringsspesifikasjonen til enkeltpersonforetaket ditt og sende inn ved å klikke på en knapp.
Enkeltpersonforetak har samme frist som privatpersoner og må betale restskatt innen 20. august 2024. Vet du at enkeltpersonforetaket ditt må betale restskatt, kan du betale inn tilleggsforskudd innen 31. mai 2024.