Vi gir deg oversikt over hva du bør sette deg inn i og hva du bør skaffe deg etter du har startet et ENK.
Når du har registrert enkeltpersonforetaket ditt er det i grunn bare å sette i gang med bedriften din. Men før du starter er det noen ting du bør ha på plass. Det er noen ting du bør skaffe deg, og det er også lurt å lese seg opp på frister og hvilke regler som gjelder for ENK.
Har du ikke kommet i gang, ennå? Med Enkeltpersonforetak.no er det raskt og enkelt å komme i gang med det nye firmaet ditt:
- Fyll ut dette skjemaet →.
- Signer i Altinn.
- Motta organisasjonsnummer på e-post.
Skaff deg et faktura- og regnskapsprogram
Hvis bedriften din ikke skal ta betalt med kasseapparat, er faktura en vanlig betalingsløsning. Da bør du bruke et fakturaprogram. Fakturaer må møte en rekke krav, og derfor er det vanskelig å lage gyldige fakturaer selv.
Med et fakturaprogram har du malen klar, og du kan legge inn kunde, pris og informasjon om varen eller tjenesten som er solgt. Fakturaene vil også se profesjonelle ut, og det går fort å lage dem:
Hvis bedriften din tjener over 50 000 kroner i løpet av et år, skal du også føre regnskap. Har du under 600 bilag i året kan du bokføre i et regneark, som for eksempel Excel, men det er ikke anbefalt ettersom det krever mye forkunnskap.
I et regnskapsprogram registrer du alle kjøp, og disse blir bokført i regnskapet. Har du faktura- og regnskapsprogram i ett, vil fakturaene dine automatisk bokføres i regnskapet.
Prøv Conta når du skal sende fakturaer eller føre regnskap. Conta leverer markedets smarteste programvare for regnskapsføring, som blant annet gir deg forslag til kontoer mens du bokfører. Dette gjør bokføringen enda enklere for deg! Prøv selv – 30 dager gratis.
Opprett egen bankkonto til bedriften din
I et ENK trenger du i utgangspunktet ikke ha et eget bankkort til bedriften din, men det er likevel lurt å skaffe seg et. Det gjør bokføringen mye ryddigere, samtidig så kan du som privatperson lettere skille hva som er dine private utgifter og hva som er bedriften sine utgifter.
Når du starter enkeltpersonforetak med Enkeltpersonforetak.no, kan du samtidig søke om bankkonto hos partneren vår. Da har du kontoen klar til du skal starte å fakturere.
Sett deg inn i fristene for selvstendig næringsdrivende
Når du har et enkeltpersonforetak er det flere frister fra myndighetene du må forholde deg til. Noen av dem handler om rapportering, mens andre handler om innbetalinger som forskuddsskatt og arbeidsgiveravgift. Det er viktig at du setter deg inn i hvilke frister som gjelder for deg, for hvis du går glipp av en frist kan det gi konsekvenser som dagbøter.
Fristene vil variere etter om du er MVA-registrert, har ansatte og om du er regnskapspliktig. Sjekk fristene som gjelder for deg på Enkeltpersonforetak.no.
Leveringsfrister for enkeltpersonforetak i 2024
Dette er de generelle fristene som gjelder for alle enkeltpersonforetak. Du kan også krysse av i boksene for å se flere frister for bedriften din.
Januar
-
5 Jan
Levere a-melding.
-
15 Jan
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
Februar
-
1 Feb
Frist for å søke om årlig innlevering av MVA-meldingen.
-
1 Feb
Sende årlig sammendrag til ansatte.
-
5 Feb
Levere a-melding.
-
12 Feb
Levere MVA-melding for 6. termin (november og desember 2023).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen.
Mars
-
5 Mar
Levere a-melding.
-
11 Mar
Levere årlig innlevering av MVA-melding, hvis du har fått det godkjent.
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
15 Mar
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
15 Mar
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK.
April
-
5 Apr
Levere a-melding.
-
10 Apr
Levere MVA-melding for 1. termin (januar og februar).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
10 Apr
Levere årlig MVA-melding hvis du driver med primærnæring (jordbruk, gartneri, skogbruk, fiske eller har husdyr).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen.
Mai
-
6 Mai
Levere a-melding.
-
15 Mai
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
31 Mai
Levere skattemelding og næringsspesifikasjon.
Slik leverer du.
Gratis webinar om skattemelding. -
31 Mai
Betale tilleggsforskudd på skatt, hvis det er nødvendig.
Juni
-
5 Jun
Levere a-melding.
-
10 Jun
Levere MVA-melding for 2. termin (mars og april).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
17 Jun
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK. -
30 Jun
Signere og datere årsregnskap.
Juli
-
5 Jul
Levere a-melding.
-
15 Jul
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
31 Jul
Levere årsregnskap.
August
-
5 Aug
Levere a-melding.
September
-
2 Sep
Levere MVA-melding for 3. termin (mai og juni).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
5 Sep
Levere a-melding.
-
16 Sep
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
16 Sep
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK.
Oktober
-
7 Okt
Levere a-melding.
-
10 Okt
Levere MVA-melding for 4. termin (juli og august).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen.
November
-
5 Nov
Levere a-melding.
-
15 Nov
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
Desember
-
5 Des
Levere a-melding.
-
10 Des
Levere MVA-melding for 5. termin (september og oktober).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
16 Des
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK.
MVA og Merverdiavgiftsregisteret
Har bedriften din tjent inn over 50 000 kroner i avgiftspliktig omsetning i løpet av 12 måneder, skal firmaet registreres i Merverdiavgiftsregisteret. Da vil du betale MVA på varer og tjenesten bedriften kjøper, og skal ha MVA på det du selv selger. MVA beregnes fra du har tjent over 50 000 kroner, så det du tjener før grensen skal ikke inkludere MVA.
Les også: Hva er merverdiavgift (MVA)?
Du må da levere inn MVA-melding seks ganger i året eller ha en årlig innlevering av MVA-meldingen. Det er for å rapportere inn alt av MVA i bedriften din fra kjøp og salg. Når den er levert vil du enten ha penger til gode eller penger å betale.
Med regnskapsprogrammet til Conta kan du levere inn MVA-meldingen rett til Altinn. Da slipper du hente ut tall fra regnskapet og levere manuelt. Rett og slett smart!
Skattefradragene du kan få i et enkeltpersonforetak
I et enkeltpersonforetak kan du faktisk få skattefradrag på nesten alle kostnadene dine. Det betyr i praksis at du betaler mindre skatt når du kjøper ting som er relevante for driften av firmaet ditt.
Du kan også få skattefradrag for oppstartskostnadene dine. Da er det viktig å ta vare på alle kvitteringer og fakturaer.
Eksempler på kostnader du kan få skattefradrag på er
- hjemmekontor eller leie av kontor
- mobil, bredbånd, telefon og internett
- programvare
- forsikring og pensjon
- diett, jobbreise og overtidsmat
- bompenger og kostnader knyttet til parkering og ferge
- bøter og gebyrer
- utdanning og mesterbrev
- klær og briller til jobbruk
- gaver og oppmerksomhet i bedriftssammenheng
For å få skattefradrag må du ha dokumentasjonen i orden. Du må ta vare på kvitteringer og fakturaer på det du har kjøpt helt fra du startet opp. Kostnadene bokføres i regnskapet ditt. Når du skal levere næringsspesifikasjon, settes skattefradragene opp mot inntekten din for å redusere beløpet du skal skatte på.
Bokfører du regnskapet ditt i Conta, kan du lagre kvitteringene og fakturaene i regnskapet. Knips et bilde av dokumentasjon for kjøpet med Conta sin kvitteringsapp, og på få klikk vil du ha den lagret i regnskapet.
Lønn i enkeltpersonforetak
En ting som er viktig å vite, er at når du er innehaver av et enkeltpersonforetak er du ikke ansatt. Er du ikke ansatt, kan du ikke ta ut lønn. Det betyr ikke at du ikke kan ta ut penger, men siden du og enkeltpersonforetaket regnes som en juridisk enhet er dine penger og bedriftens penger i ett.
Når du tar ut penger i til deg selv så tas det til privat bruk. Det skal bokføres med pluss på konto «2060 – Privat konto» og i minus på konto «1920 – Bankkonto» (kontoen til bedriften din). Dette er for å skille privat pengebruk fra faktiske kostnader knyttet til bedriften.
Se hvordan du bokfører private uttak i Conta.
Du kan ha ansatte i et enkeltpersonforetak, og de skal da ha utbetalt lønn. Da må du forholde deg til regler alle bedrifter med ansatte må forholde seg til, som gjelder lønn, arbeidsgiveravgift og levere a-melding.
Med Contas lønnssprogram kan du kjøre lønn, levere a-melding direkte til Altinn og sende ut lønnsslipper til ansatte. Bokfør i Conta med få klikk. Prøv gratis.