Hva trenger du etter du har startet et enkeltpersonforetak?

Vi gir deg oversikt over hva du bør sette deg inn i og hva du bør skaffe deg etter du har startet et ENK.

Vi gir deg oversikt over hva du bør sette deg inn i og hva du bør skaffe deg etter du har startet et ENK.

Når du har registrert enkeltpersonforetaket ditt er det i grunn bare å sette i gang med bedriften din. Men før du starter er det noen ting du bør ha på plass. Det er noen ting du bør skaffe deg, og det er også lurt å lese seg opp på frister og hvilke regler som gjelder for ENK. 

Skaff deg et faktura- og regnskapsprogram

Hvis bedriften din ikke skal ta betalt med kasseapparat, er faktura en vanlig betalingsløsning. Da bør du bruke et fakturaprogram. Fakturaer må møte en rekke krav, og  derfor er det vanskelig å lage gyldige fakturaer selv.

Med et fakturaprogram har du malen klar, og du kan legge inn kunde, pris og informasjon om varen eller tjenesten som er solgt. Fakturaene vil også se profesjonelle ut, og det går fort å lage dem.

Hvis bedriften din tjener over 50 000 kroner i løpet av et år, skal du også føre regnskap. Har du under 600 bilag i året kan du bokføre i et regneark, som for eksempel Excel, men det er ikke anbefalt ettersom det krever mye forkunnskap.

I et regnskapsprogram registrer du alle kjøp, og disse blir bokført i regnskapet. Har du faktura- og regnskapsprogram i ett, vil fakturaene dine automatisk bokføres i regnskapet. 

Sett deg inn i fristene for selvstendig næringsdrivende 

Når du har et enkeltpersonforetak er det flere frister fra myndighetene du må forholde deg til. Noen av dem handler om rapportering, mens andre handler om innbetalinger som forskuddsskatt og arbeidsgiveravgift. Det er viktig at du setter deg inn i hvilke frister som gjelder for deg, for hvis du går glipp av en frist kan det gi konsekvenser som dagbøter.

Fristene vil variere etter om du er MVA-registrert, har ansatte og om du er regnskapspliktig. Sjekk fristene som gjelder for deg på Enkeltpersonforetak.no

MVA og merverdiavgiftsregisteret

Har bedriften din tjent inn over 50 000 kroner skal du registreres i Merverdiavgiftsregisteret. Da vil du betale MVA på varer og tjenesten bedriften kjøper, og skal ha MVA på det du selv selger. MVA beregnes fra du har tjent over 50 000 kroner, så det du tjener før grensen skal ikke inkludere MVA.

LES OGSÅ: Hva er merverdiavgift (MVA)?

Du må da levere inn MVA-melding seks ganger i året eller ha en årlig innlevering av MVA-meldinge. Det er for å rapportere inn alt av MVA i bedriften din fra kjøp og salg. Når den er levert vil du enten ha penger til gode eller penger å betale. 


Skattefradragene du kan få i et enkeltpersonforetak 

I et enkeltpersonforetak kan du faktisk få skattefradrag på nesten alle kostnadene dine. Du kan også få skattefradrag for oppstartskostnadene dine. Da er det viktig å ta vare på alle kvitteringer og fakturaer. Les mer om skattefradrag på oppstartskostnader her. 

Eksempler på kostnader du kan få skattefradrag på er

  • hjemmekontor eller leie av kontor
  • mobil, bredbånd, telefon og internett
  • programvare
  • forsikring og pensjon 
  • diett, jobbreise og overtidsmat
  • bompenger og kostnader knyttet til parkering og ferge
  • bøter og gebyrer
  • utdanning og mesterbrev
  • klær og briller til jobbruk
  • gaver og oppmerksomhet i bedriftssammenheng

For å få skattefradrag må du ha dokumentasjonen i orden. Du må ta vare på kvitteringer og fakturaer på det du har kjøpt helt fra du startet opp. Kostnadene bokføres i regnskapet ditt. Når du skal levere næringsoppgave eller Næringsrapport skatt, settes skattefradragene opp mot inntekten din for å redusere beløpet du skal skatte på. Les mer om skattefradrag i ENK

Opprett egen bankkonto til bedriften din

I et ENK trenger du i utgangspunktet ikke ha et eget bankkort til bedriften din, men det er likevel lurt å skaffe seg et. Det gjør bokføringen mye ryddigere, samtidig så kan du som privatperson lettere skille hva som er dine private utgifter og hva som er bedriften sine utgifter.

Du kan opprette en bankkonto i banken du allerede bruker privat, eller velge en ny bank hvis du ønsker det. 

Lønn i enkeltpersonforetak 

En ting som er viktig å vite, er at når du er innehaver av et enkeltpersonforetak er du ikke ansatt. Er du ikke ansatt kan du ikke ta ut lønn. Det betyr ikke at du ikke kan ta ut penger, men siden du og enkeltpersonforetaket regnes som en juridisk enhet er dine penger og bedriftens penger i ett. 


Når du tar ut penger i til deg selv så tas det til privat bruk. Det skal bokføres med pluss på konto 2060 Privat bruk og i minus fra Bankkonto 1920 (kontoen til bedriften din). Dette er for å skille privat pengebruk fra faktiske kostnader knyttet til bedriften. 

Du kan ha ansatte i et enkeltpersonforetak, og de skal da ha utbetalt lønn. Da må du forholde deg til regler alle med ansatte må forholde seg til, som gjelder lønn, arbeidsgiveravgift og levere A-melding. 


LES MER OM: Lønn i enkeltpersonforetak.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Vi sender deg jevnlige e-poster med gode tips til å drive egen bedrift.