Et oppdatert regnskap er både et lovkrav og et viktig styringsverktøy. Gode regnskapsrutiner hjelper deg å komme a jour med regnskapet. Slik kommer du i gang!
Roger er webdesigner. Han har et enkeltmannsforetak og designer nettsider for alle typer bedrifter. Fordi han har en inntekt på mer 50 000 kroner i løpet av tolv måneder må han føre regnskap.
De fleste næringsdrivende i Norge må føre regnskap. Selv om du tjener mindre enn 50 000 kroner må du dokumentere inntekter og kostnader og ta vare på viktig dokumentasjon i fem år.
Tjener enkeltpersonforetaket ditt over 50 000 i året? Da må du føre regnskap! Prøv Conta sitt enkle regnskapsprogram gratis.
Regnskapet viser inntekter, kostnader, og hva bedriften din eier og skylder. Gode regnskapsrutiner gir deg derfor orden på økonomien til bedriften din, og gjør det enklere å sende informasjon til det offentlige.
Skal du bruke et regnskapsprogram?
I eksempelet har Roger mer enn 600 kjøp og salg i året, og han må derfor føre regnskap i et regnskapsprogram.
Selv med færre enn 600 transaksjoner å føre, så anbefaler vi at du skaffer deg et regnskapsprogram så tidlig som mulig.
ENK har som regel ikke veldig kompliserte regnskap, så du bør finne et program som passer til dine behov.
Med Conta kan du føre regnskapet selv – eller finne en regnskapsfører som kan hjelpe deg.
Conta er alltid oppdatert på lover og regler, og har gode veivisere som hjelper deg å føre riktig. Du får også med alle tallene til MVA-meldingene og næringsspesfikasjon, slik at det bare er å kopiere og sende avgårde i Altinn. Null stress for deg!
Bruker du Conta til å fakturere, blir fakturaene dine også ført automatisk.
Slik hjelper Conta deg altså, enkelt og greit:
I tillegg kan du ta bilde av kvitteringer med en gratis mobilapp og sende til regnskapet. Da er de klare til neste gang du skal bokføre.
Det neste steget er å få på plass gode regnskapsrutiner.
Skal du ha en regnskapsfører?
Har du ansvaret for regnskapet må du spørre om hjelp hvis du er usikker. En regnskapsfører kan hjelpe deg med mye. Vet du hvordan du retter opp et bilag du førte feil? Hvilken regnskapskonto du skal føre kostnadene for regnskapsprogrammet ditt på? Har du minussaldo på en kundekonto?
Roger kjøper en datamaskin han skal bruke i driften. Siden han i hovedsak kommer til å bruker den når han jobber for kunder skal han ikke føre kjøpet på konto 68 Kontorkostnad, trykksak o.l. Den kontogruppen er for utstyr som brukes til administrative oppgaver.
I stedet skal datamaskinen føres på kontogruppe 65 Verktøy, inventar og driftsmaterialer som ikke skal aktiveres, spesifikt på konto 6551 Datautstyr.
Slike feil i regnskapet kan ta tid å rette opp. Og hvis du, for eksempel, fører kjøp på feil konto kan du gå glipp av skattefradrag du har krav på. Ved bokettersyn risikerer du bøter og gebyrer.
Har du ikke erfaring eller interesse for å føre regnskap kan det lønne seg å sette bort hele eller deler av arbeidet. Conta har over 100 regnskapspartnere som kan hjelpe deg hvis du står fast: Finn en regnskapsfører.
Ta testen vår og finn ut hvor mye du kan om regnskap.
Pass godt på bilagene dine
Bilag brukes som samlebetegnelse på fakturaer, kvitteringer og lignende som viser at du har kjøpt eller solgt noe. Fra dag én må du sørge for å ta vare på alle bilagene dine. Det gjelder også når du legger ut på vegne av bedriften. Dette er en viktig regnskapsrutine og innarbeide seg helt fra starten av.
Bilagene er verdt mye penger, fordi de gir deg rett på skattefradrag på de fleste kostnadene til bedriften.
Datamaskinen Roger kjøpte til foretaket koster 12 500 kroner inkl. MVA. Fordi han bruker den i arbeidet sitt kan han få skattefradrag på kjøpet.
Med kvitteringen får han fradrag på det han har betalt i merverdiavgift, altså 2 500 kroner. I tillegg får han fradrag på skatt, som utgjør rundt 10 000 x 22%= 2 200 kroner.
Kvitteringen hans er derfor verdt nesten 5000 kroner.
Les også: Dette koster det å miste en kvittering på 1000 kroner.
Husk å skrive forklaring på bilagene hvis det ikke kommer klart frem hva det er du har kjøpt, eller hvordan kjøpet er relatert til bedriften din.
Hva må fakturaene dine inneholde?
Si farvel til kvitteringene! Når du fører regnskap i Conta får du med en smart kvitteringsapp til å skanne kvitteringene. Kvitteringene blir importert til regnskapsprogrammet hvor de blir trygt lagret i 10 år.
Slik fungerer den:
Prøv Conta gratis
Hold regnskapet ditt oppdatert
Ikke gjør regnskap til siste-liten arbeid. Bokføringsloven §7 krever at regnskapet ditt er oppdatert før alle regnskapsfristene, og i alle fall hver fjerde måned.
Det er ingenting i veien for å holde regnskapet mer oppdatert enn det som kreves. Det krever litt ekstra tid, men du slipper arbeidet med å sette deg inn i kjøp og salg som ble gjort for flere måneder siden.
Hvis du fakturerer timepris eller daglig selger varer, er det som regel lurt å sette av litt tid til kontorarbeid hver dag. For andre holder det å sette seg ned med regnskap én gang i uken eller i måneden.
Du må finne balansen som passer deg og foretaket ditt.
Slik fører du de aller vanligste bilagene dine når du bruker Conta:
Har du en regnskapsfører må dere avtale når du skal sende bilag og hvor ofte regnskapet skal være oppdatert. En regnskapsfører har ofte gode råd til regnskapsrutiner som passer akkurat dit bedrift. Er du i tvil på hva som er gode rutiner kan du spørre regnskapsfører.
Ha oversikt over fristene som gjelder for deg
Hvis du, slik som Roger, tjener mer enn 50 000 kroner i løpet av tolv måneder må du registere deg i MVA-registeret og levere MVA-melding annenhver måned.
Da må du legge til MVA på fakturaene du sender til kundene dine. På MVA-meldingene vil det du har krevd inn i MVA veies opp mot det du har betalt til leverandørene dine, og du ser om du er skyldig eller skylder penger.
Du må også levere skattemelding for næringsdrivende innen 31. mai hvert år.
Har du ansatte eller er regnskapspliktig får du flere frister.
Sender du skattemelding eller MVA-melding for sent er boten et halvt rettsgebyr per dag. Hvis du ikke fører regnskap på korrekt måte eller ikke er oppdatert innen fristene kan du også risikere bot.
Selv om enkeltpersonforetak ikke har mange frister, bør du altså være tidlig ute med å sende av gårde tallene dine til myndighetene. Et oppdatert regnskap hjelper deg å beregne hva du skal rapportere inn og hva du skal betale.
Leveringsfrister for enkeltpersonforetak i 2024
Dette er de generelle fristene som gjelder for alle enkeltpersonforetak. Du kan også krysse av i boksene for å se flere frister for bedriften din.
Januar
-
5 Jan
Levere a-melding.
-
15 Jan
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
Februar
-
1 Feb
Frist for å søke om årlig innlevering av MVA-meldingen.
-
1 Feb
Sende årlig sammendrag til ansatte.
-
5 Feb
Levere a-melding.
-
12 Feb
Levere MVA-melding for 6. termin (november og desember 2023).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen.
Mars
-
5 Mar
Levere a-melding.
-
11 Mar
Levere årlig innlevering av MVA-melding, hvis du har fått det godkjent.
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
15 Mar
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
15 Mar
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK.
April
-
5 Apr
Levere a-melding.
-
10 Apr
Levere MVA-melding for 1. termin (januar og februar).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
10 Apr
Levere årlig MVA-melding hvis du driver med primærnæring (jordbruk, gartneri, skogbruk, fiske eller har husdyr).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen.
Mai
-
6 Mai
Levere a-melding.
-
15 Mai
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
31 Mai
Levere skattemelding og næringsspesifikasjon.
Slik leverer du.
Gratis webinar om skattemelding. -
31 Mai
Betale tilleggsforskudd på skatt, hvis det er nødvendig.
Juni
-
5 Jun
Levere a-melding.
-
10 Jun
Levere MVA-melding for 2. termin (mars og april).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
17 Jun
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK. -
30 Jun
Signere og datere årsregnskap.
Juli
-
5 Jul
Levere a-melding.
-
15 Jul
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
31 Jul
Levere årsregnskap.
August
-
5 Aug
Levere a-melding.
September
-
2 Sep
Levere MVA-melding for 3. termin (mai og juni).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
5 Sep
Levere a-melding.
-
16 Sep
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
-
16 Sep
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK.
Oktober
-
7 Okt
Levere a-melding.
-
10 Okt
Levere MVA-melding for 4. termin (juli og august).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen.
November
-
5 Nov
Levere a-melding.
-
15 Nov
Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.
Desember
-
5 Des
Levere a-melding.
-
10 Des
Levere MVA-melding for 5. termin (september og oktober).
Slik leverer du.
Gratis webinar om MVA-meldingen. -
16 Des
Betale forskuddsskatt.
Gratis webinar om skatt for ENK.
Følg med på regnskapsrapportene dine
Enten du fører regnskapet selv eller har en regnskapsfører, bør du følge godt med på regnskapsrapportene dine. Dette er en regnskapsrutine som gir deg oversikt og kan hjelpe deg i fremtiden.
Balansen i regnskapet ditt er en oversikt over hva bedriften eier og hva den skylder, mens regnskapsresultatet viser om du går med overskudd eller underskudd.
Resultatet og balansen forteller deg om du er på rett kjøl i forhold til budsjettet ditt, gir deg en pekepinn på hvor mye du skal betale i skatt og sier noe om hvor mye penger du sitter på til enhver tid.
Følg derfor med på regnskapet ditt, det er et styringsverktøy som forteller deg om du gjør ting riktig!