Hvordan levere MVA-melding?

Alle som er registrert i MVA-registeret, må levere MVA-melding. Vi forklarer hvordan du skal gjøre det for enkeltpersonforetaket ditt. 

Alle som er registrert i MVA-registeret, må levere MVA-melding. Vi forklarer hvordan du skal gjøre det for enkeltpersonforetaket ditt. 

Når enkeltpersonforetaket ditt leverer varer eller tjenester som er MVA-pliktige, skal du etter hvert levere MVA-melding. Det er enkelt å gjøre fra regnskapsprogrammet til Conta.

Det eneste du må sørge for er at du har fakturert med riktig MVA og bokført alle kjøp i regnskapet ditt.

Slik fungerer merverdiavgift i enkeltpersonforetak.

Hva er en MVA-melding?

Først og fremst: MVA-meldingen er en rapport du sender inn til staten, hvor du fyller inn informasjon om merverdiavgift i firmaet ditt. Dette er du pliktig til å gjøre når du er registrert i Merverdiavgiftsregisteret. 

Rapporten viser MVA-pliktige salg og kjøp i den bestemte perioden. Du kan sende inn MVA-meldingen direkte fra regnskapsprogrammet ditt.

Hvordan vet jeg om jeg er MVA-pliktig?

Når bedriften din bikker 50 000 kroner i avgiftspliktig omsetning i løpet av 12 måneder, er den MVA-pliktig og skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret.

De aller fleste varer og tjenester er avgiftspliktige, men det finnes noen unntak. For eksempel helsetjenester, undervisning og bøker.

Du må selv registrere bedriften i Merverdiavgiftsregisteret og endre innstillingene i fakturaprogrammet ditt når du når grensen. Da kan du begynne å fakturere med MVA, trekke MVA fra kostnadene dine og sende inn MVA-melding.

Usikker på hvor mye MVA du skal legge på fakturaen? Prøv Conta sin MVA-kalkulator.

Når skal MVA-meldingen leveres?

De fleste virksomheter skal levere MVA-melding annenhver måned. Årets første innlevering er 10. februar, men dette regnes som sjette termin siden MVA-meldingen dekker to måneder tilbake i tid.

Innleveringen 10. februar gjelder altså for november og desember.

Deretter følger følger første termin som er 10. april, andre termin 10. juni, tredje termin 31. august, fjerde termin 10. oktober og femte termin som er 10. desember.

Småbedrifter som møter visse krav kan søke om å levere en gang per år. Da er fristen 10. mars. 

Se alle frister for enkeltpersonforetak.

Levere MVA-melding 

Du kan levere MVA-meldingen direkte fra regnskapsprogrammet til Conta.

Husk å avslutt regnskapet for perioden, slik at du ikke kan gjøre endringer etter du har sendt inn skjemaet. Det som fylles inn når du skal levere MVA-melding skal være basert på bokførte opplysninger. Dobbeltsjekk derfor at det du fører inn i meldingen stemmer med det som står i regnskapet og oppførte opplysninger i Altinn. 

Slik leverer du:

Se hvordan du leverer MVA-meldingen fra Conta.

Når MVA-meldingen er levert

Når du har signert MVA-meldingen vil den vise hvor mye merverdiavgift du skal betale til staten sammen med kontonummer og KID-nummer. Husk at fristen for å betale er samme som for å levere MVA-melding. Hvis staten skylder deg penger kommer det inn på bankkontoen din automatisk innen 3 uker. 

Ofte stilte spørsmål

Hva skjer om man leverer MVA-melding for sent?

Leverer du MVA-meldingen for sent, kan du risikere å få dagbøter på et halvt rettsgebyr per dag. Se gjeldende satser.

Hvem må levere MVA-melding?

Alle som har hatt avgiftspliktig omsetning over 50 000 kroner de siste 12 månedene må levere MVA-melding.

Hvor mye kan jeg tjene uten å betale MVA?

Du betaler MVA for så å si alle varer og tjenester du kjøper. Det er først når du er MVA-registrert du kan få MVA-fradrag for kostnader og «slippe» å betale MVA. Husk! At du må betale MVA etter du har sendt inn MVA-meldingen er faktisk et godt tegn. Det betyr at bedriften din tjener penger!

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev