Slik kan du få oppstartskostnader trukket fra på skatten

Det er viktig å holde en så god oversikt som mulig over alle oppstartskostnader og inntekter du hadde i en eventuell oppstartsperiode, også før selve bedriften ble formelt opprettet.

Det er viktig å holde en så god oversikt som mulig over alle oppstartskostnader og inntekter du hadde i en eventuell oppstartsperiode, også før selve bedriften ble formelt opprettet.

I noen tilfeller vil du nemlig ikke kvalifisere eller bli definert som næringsvirksomhet i Skatteetatens øyne, og da er det nødvendig å ta vare på all dokumentasjon til senere slik at når bedriften faktisk kvalifiserer, kan du bl.a. trekke fra oppstartskostnader på skatten. Opptil fem år tilbake i tid kan bli talt som oppstartsperiode. 

For det første: Driver du næring eller hobby? Selv om du i starten kan bli definert som hobby kan det godt hende Skatteetaten vil definere det som næring på sikt, og nettopp derfor er det bra å ha dokumentasjonen klar.

Slik får du trukket fra oppstartskostnader

Når det gjelder utgifter: Ta vare på alle kvitteringer du har på kostnader i oppstartsperioden. 

Når det gjelder inntekter: Ta vare på fakturaer, kontoutskrifter, innbetalingsbilag og lignende som viser inntekten, samt viser hvorfor dette er inntekt som er relatert til virksomheten. 

Skatteetaten krever at du viser til en oversikt over begge disse for å kunne få trukket fra oppstartskostnader på skatten bakover i tid.

Du kan selv endre skattemeldingen tre år tilbake i tid og for eksempel legge inn tidligere inntekter og kostnader i forbindelse med oppstart av virksomheten din. Da vil du kunne legge til næringsspesifikasjon ved tidligere skattemeldinger.

I tillegg kan du be Skatteetaten om endring ytterligere to år tilbake i tid. Ønsker du å endre mer enn tre år tilbake i tid må du sende skatteetaten en klage for å melde feil i tidligere skatteoppgjør (skjema RF-1117).

Da vil Skatteetaten, hvis du får oppstartsperioden godkjent, gjøre en avregning på hva du eventuelt skal kunne få trukket fra på skatten i forbindelse med oppstart.

Pliktene og ansvarene dine etter du har startet 

Merk at når du driver eget firma har du en rekke plikter og ansvar, blant annet er du bokføringspliktig og må føre eget regnskap – selv om du ikke nødvendigvis må levere årsregnskap.

I tillegg må du som regel levere næringsspesfikasjon hvert år, og betale forskuddsskatt

Les mer om det å drive enkeltpersonforetak i vår oversikt.

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev