Alle nye virksomheter kan kjenne på usikkerhet og økonomiske utfordringer. Spesielt i oppstarten. I denne artikkelen skal vi se på hvordan du som driver ENK kan takle perioder med lavere inntekt.
Å drive enkeltpersonforetak (ENK) byr på mange muligheter og mye frihet. Det er en friere form for selskapsform, i motsetning til for eksempel aksjeselskap.
Enkeltpersonforetak skal også føre regnskap, fakturere og betale skatt, men står friere når det gjelder inntekten i selskapet. Du og bedriften er ett, og selv om det er vanlig å ha en bedriftskonto og en privatkonto er det i grunn begge kontoer du personlig råder over.
En ulempe med å være innehaver av et ENK, er at du ikke har samme sikkerhet som hvis du er ansatt i et selskap. Da følger det med rettigheter til sykepenger og sykedager, pensjonssparing og månedlig utbetaling av lønn. Å være ansatt kan derfor anses å være mer forutsigbart og tryggere.
Det er derfor noen tiltak som er lurt å gjøre for å være bedre rustet dersom det skulle dukke opp økonomiske utfordringer.
Kom i gang med drømmen om egen bedrift på Enkeltpersonforetak.no:
- Fyll ut et enkelt skjema →.
- Motta organisasjonsnummer på e-post.
- Send din første faktura med Conta.
Lag budsjett
Mange som driver enkeltpersonforetak, tenker nok at det ikke er nødvendig med budsjett fordi de har god oversikt når de får betalt. Men det er faktisk veldig lurt å lage. Spesielt når bedriftsøkonomi og privatøkonomi er den samme.
Sett opp et budsjett på hvilke faste utgifter du har som privatperson i måneden. Det kan være husleie eller huslån, andre typer lån som studielån eller billån, forsikringer, matbudsjett, drivstoff eller kollektivbillett, mobil og internett og så videre. Da har du en oversikt på hva du som privatperson har av forbruk i måneden.
Så er det lurt å sette opp det vi kaller likviditetsbudsjett. Det er en oversikt over penger som kommer inn og ut for en periode fremover. Du vet allerede hvilket forbruk du har som privatperson. Legg til utgifter som du vet kommer med driften av enkeltpersonforetaket, og legg inn planlagte innbetalinger.
For mange enkeltpersonforetak vil hver måned variere ut ifra arbeidsmengde eller oppdrag. Det er derfor veldig lurt å ha en buffer, som sørger for at du kan klare deg i perioder med lavere inntekt.
Sørg for å bokføre alle kjøp
Visste du at om du bokfører så kan du spare penger? Når du har bokført et kjøp i regnskapet ditt og lagt ved bilag, for eksempel en kvittering, så kan du få skattefradrag. Mange innehavere av enkeltpersonforetak ser ikke helt poenget med å føre regnskap og hvert fall ikke hvert minste lille utlegg.
Men det kan faktisk spare deg for tusenvis av kroner. Du som driver ENK kan få skattefradrag på nesten alle kjøp knyttet til virksomheten din.
Les også: Hvilke skattefradrag kan du få med enkeltpersonforetak?
Fakturer umiddelbart
Ikke vent med å sende en faktura når en jobb er fullført eller en vare sendt. Sannsynligheten for at fakturaen blir betalt innen forfallsdato, er høyere jo nærmere leveringsdato du er.
Les også: 5 fakturafeller for små firma.
Får du ikke betalt innen forfallsdato, send purring på fakturaen. Dersom det heller ikke går gjennom, send den til inkasso.
Det kan virke brutalt som et lite enkeltpersonforetak å purre opp eller sende en faktura til inkasso. Men har du levert din del av avtalen, er kunden faktisk pliktig til å følge sin del. Å få betalt tidsnok er viktig for å unngå økonomiske utfordringer.
Så enkelt er det å sende faktura med Conta:
Sett av penger
En felle mange innehavere av ENK går i, er at de ikke setter av penger. Det er enkelt å bruke pengene som er på konto der og da, og ikke tenke lenger fremover.
Enkeltpersonforetak betaler forskuddsskatt. Det vil si at man betaler skatt samme år som det blir tjent, og man skatter etter hva man forventer å få i overskudd. Her går mange på en smell og har feilberegnet skatten. Da kan man få en skattesmell. Det å ha satt av penger kan derfor redde deg ut av en vond økonomisk knipe.
Les også: Skatt og forskuddsskatt i enkeltpersonforetak.
Når du driver enkeltpersonforetak har du heller ikke samme rettigheter på sykepenger og sykedager, forsikringer og pensjonssparing som hvis du hadde vært ansatt en plass.
Sett opp en pensjonsavtale, ha en ekstra buffer dersom du skulle bli syk og sørg for å ha riktige forsikringer på plass.
Vurder å sette opp timesprisen
Har du fullt opp med arbeid, men ser fremdeles at inntekten blir knapp? Da kan det tenkes at du har satt en for lav timespris. Det er en kunst å sette riktig timepris. Din kompetanse og erfaring spiller inn, men også hva som er konkurrerende i markedet. Ikke minst skal det gi muligheten til å gå i overskudd.
Les også: Timepris: Sett pris på arbeidet ditt.
Dersom du driver enkeltpersonforetaket ditt på fulltid, er det viktig å sørge for at du får godt nok betalt.
Med Timepriskalkulatoren kan du enkelt regne deg frem til hvor mye du må tjene i timen for å sitte med ønsket overskudd. Prøv timepriskalkulatoren gratis her.
Kutt kostnader
Opplever du dårligere økonomiske tider og ser du ikke kommer til å gå i pluss med virksomheten din, må du finne måter å kutte kostnader på. Dette kan for eksempel være programvare eller i kjøp av utstyr.
Som innehaver av ENK, kan det også bety å se på om du har private kostnader som bør kuttes. Det kan for eksempel være strømmetjenester eller ha lavere matbudsjett.
Flere inntektsmuligheter
Opplever du dårligere tider og har mindre oppdrag i enkeltpersonforetaket ditt, så kan det være lurt å se etter flere inntektsmuligheter. Dette kan være å ekspandere feltet du driver innen og tilby flere tjenester eller finne seg en deltidsjobb du kan ha på siden.
Mange innehavere av ENK starter med en annen jobb i tillegg, før de har sin egen bedrift oppe og går. Det er heller ingen skam å ta på seg andre oppgaver eller en deltidsjobb i dårligere tider.
Til syvende og sist, så er det deg som privatperson som dette går utover. Ha en god plan på hvordan du selv skal klare å dekke de utgiftene du har, og flere løsninger klare dersom det ikke skulle gå helt etter planen.
Vurder å starte aksjeselskap
Dersom du finner ut at du ønsker mer sikkerhet og forutsigbarhet, så kan det være lurt å se på å bytte til et aksjeselskap (AS).
Bruk tjenesten vår Starte-AS til å starte selskap i dag!
AS er både et lurt valg dersom du eier utstyr eller verktøy av verdier, eller dersom du ønsker å ansette deg selv. Da får du de samme rettighetene som en ansatt ville hatt. Det er en forutsigbarhet mange setter pris på. Du slipper også å stå personlig ansvarlig dersom økonomien i bedriften ikke går bra.
Les også: Hvordan ansette seg selv i eget selskap?
Dersom du vil bytte fra ENK til AS har du to valg. Enten må du få en revisor til å hjelpe deg med å bytte over til aksjeselskap og føre verdiene over i selskapet i form av tingsinnskudd. Ellers må du starte et aksjeselskap uten å ta med verdier fra enkeltpersonforetaket over.