Starte ENK: Enkeltpersonforetak.no eller Altinn?

Det er enda enklere å komme i gang med egen bedrift på enkeltpersonforetak.no. Slik er registreringen sammenlignet med Altinn.

Det er enda enklere å komme i gang med egen bedrift på enkeltpersonforetak.no. Slik er registreringen sammenlignet med Altinn.

De fleste enkeltpersonforetak trenger kun å registrere seg i Enhetsregisteret.

Tjenesten vår gjør det enda enklere å starte opp, og vi kvalitetssjekker opplysningene du sender inn. Du kan også når som helst få hjelp ved å ta kontakt på [email protected].

Slik registrerer du deg i Altinn

For å registrere deg via Altinn må du først logge inn med BankID eller lignende. Deretter må du finne skjemaet som kalles Samordnet registermelding.

Skjemaet til Altinn har tretten punkter:

  1. Har foretaket allerede passert omsetningsgrensen for merverdiavgift? Eller selger du varer/tjenester som ikke er omfattet av MVA? Skal foretaket registreres i Foretaksregisteret?
  2. Navnet og adressen til bedriften.
  3. Kontaktinformasjon din.
  4. Beskrivelse av varene og tjenestene du skal selge.
  5. Informasjon om innehaveren.
  6. Informasjon om eventuelle ansatte og hvilken målform som skal brukes.
  7. Informasjon om eventuell daglig leder eller forretningsfører.
  8. Har du en regnskapsfører?
  9. Har du en revisor?
  10. Er det noen andre som skal ha prokura, altså fullmakt til å ta beslutninger på vegne av selskapet?
  11. Har du kjøpt eller på annen måte overtatt virksomheten? Når startet du opp? Har du underenheter med andre adresser eller navn?
  12. Skal bedriften meldes inn i MVA-registeret? Du har også mulighet for å forhåndsregistrere deg, registrere deg frivillig eller be om særskilt registrering.
  13. Kontaktinformasjonen din for dette skjemaet, og signatur (merk at du også må signere via innboksen senere).

Etter at du har fylt ut skjemaet, må en eventuell regnskapsfører eller revisor du har leid inn signere meldingen elektronisk. Deretter må du signere.

Du får beskjed via e-post når registreringen er fullført.

Slik registrerer du deg på enkeltpersonforetak.no

Skjemaet på enkeltpersonforetak.no er laget slik at det skal være enklest mulig for deg å komme i gang.

Du må fylle ut firmainfo:

  1. bedriftsnavn
  2. beskrivelse av varene eller tjenestene du skal selge
  3. adressen foretaket skal registreres på

Og informasjon om deg som skal drive firmaet:

  1. det norske personnummeret eller d-nummeret ditt
  2. kontaktinformasjon

Vi kvalitetssjekker opplysningene du sender inn, og oppretter firmaet på dine vegne. Du får e-post fra oss når du må signere meldingen elektronisk i Altinn.

Noen dager senere får du organisasjonsnummeret ditt fra Brønnøysundregistrene.

Hvorfor har vi mindre å fylle ut?

Skjemaet er forenklet fordi mange av spørsmålene til Altinn ikke vil gjelde for firmaet ditt: for eksempel, kan enkeltmannsforetak ikke passere omsetningsgrensen før de registrerer seg, og de fleste vil ikke ha behov for revisor.

Det er også ofte tidlig å ta stilling til spørsmål om, blant annet, regnskapsfører eller ansatte.

Vi tar selvfølgelig kontakt hvis vi trenger mer informasjon fra deg, og har du spørsmål underveis kan du sende oss en e-post på [email protected].

Etter at du har startet…

Når du registrerer enkeltpersonforetaket ditt, får du en bruker i Conta, hvor du kan lage faktura og føre regnskapet ditt selv – eller invitere inn regnskapsføreren. Conta har også teamet opp med over 100 autoriserte regnskapsførere som kan hjelpe deg hvis du skulle trenge det.

Du kan også melde deg på nyhetsbrevet vårt for å få god hjelp til å drive firma rett inn i innboksen din.

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev