Hvordan starte renholdsfirma

Skal du starte et renholdsfirma? Dette er det du trenger for å vite for å etablere ditt eget vaskefirma og for å få suksess i bedriften din.

Skal du starte et renholdsfirma? Dette er det du trenger for å vite for å etablere ditt eget vaskefirma og for å få suksess i bedriften din.

Har du lyst til å starte ditt eget vaskefirma? I denne artikkelen går vi gjennom det du trenger å vite fra oppstart til drift. 

Vaskefirma – ENK eller AS? 

Skal du starte et vaskefirma kan du velge om du skal ha et enkeltpersonforetak eller et aksjeselskap. Hva du bør velge kommer blant annet an på hva slags økonomisk risiko det er å starte opp og om du har planer om å ha ansatte eller ikke. 

Mange som driver renholdsfirma har et enkeltpersonforetak. Det vil si at personlig firma, hvor du selv er ansvarlig for alt som skjer i bedriften. Dette er vanlig hvis du har planer om å drive for deg selv. 

Det er også mulig å ha ansatte i et enkeltpersonforetak, men har du planer om å ha mange ansatte kan det være lurt å velge å starte et aksjeselskap i stedet. 

Les mer om å ha ansatte i bedriften din her

Kom i gang med vaskefirma ditt

Med disse fire stegene kommer du godt i gang med vaskefirma ditt:

1. Registrer renholdsfirma i Brønnøysundregistrene

Det første du bør gjøre er å registrere bedriften din i Brønnøysundregistrene. Det kan du enkelt gjøre ved å sende inn skjema på enkeltpersonforetak.no. 

Når du registrerer bedrift gjennom enkeltpersonforetak.no, får du med Conta sitt faktura- og regnskapsprogram. Da slår du to fluer i en smekk!

For å registrere renholdsbedriften din på enkeltpersonforetak.no gjør du slik: 

  1. Fyll ut skjema. 
  2. Velg hvilken faktura-og regnskapspakke du ønsker (fra 159 kr/mnd.).
  3. Signer i Altinn.
  4. Send din første faktura.

Start enkeltpersonforetak nå

Ønsker du starte et aksjeselskap i stedet for et enkeltpersonforetak?
Registrer renholdsfirma ditt på Starte-as.no

2. Godkjenning som renholdsbedrift 

Alle bedrifter som tilbyr vaske- og renholdstjenester, skal være godkjent av Arbeidstilsynet. Det er ulovlig å selge renholdstjenester uten offentlig godkjenning. 

For å søke om godkjenning, må bedriften ha et organisasjonsnummer. Du kan søke på norsk eller engelsk. Behandlingstid er 1-8 uker. Søk godkjenning som renholdsbedrift

Alle ansatte og eiere av vaskefirma skal også ha et HMS-kort. Dette er en del av godkjenningen av bedriften. Bestill HMS-kort

Les mer om godkjenning som renholdsbedrift

3. Lag et budsjett og en forretningsplan

Det er lurt å ha en plan når du starter bedrift. Sett opp et budsjett med faste kostnader du vet du vil ha hver måned, og hvor mye du forventer å få inn. Da har du bedre oversikt hver måned, og sjansen for at du har for lite penger på konto er mindre.  

Lurer du på hvordan du lager et budsjett? Se hvordan her

Når du først er i gang, så sett også opp en forretningsplan. Hvordan har du tenkt til å få nye kunder? Hva koster tilsvarende tjenester i samme område? Med en bedre forståelse av markedet, så kan du tilpasse dine tjenester til å dekke kundenes behov. 

4. Lag deg god regnskapsrutiner

Det er viktig å lage seg gode rutiner på faktura- og regnskap helt fra starten av. Gjør det til en rutine å sende faktura med en gang jobben er gjort og legg inn alle kostnader inn i regnskapet med en gang du får dem. 

Visste du at du kan få skattefradrag fra så og si alle kostnader du har i firma? Derfor er det viktig at du tar vare på kvitteringer og legge det inn i regnskapet! 

Lønn i renholdsfirma

Når du har et enkeltpersonforetak så kan du ikke ta ut lønn, sånn som du kan i et aksjeselskap eller hvis du er ansatt. Det er fordi du og enkeltpersonforetaket regnes som en enhet. Dine penger er renholdsfirma sine penger, og renholdsfirma sine penger er dine penger. 

Det kan likevel være lurt å ha et eget bedriftskort, slik at du enklere kan skille på pengene du bruker privat og i selskapet. 

Har du ansatte i enkeltpersonforetaket ditt, skal de motta lønn som en vanlig arbeidstaker. Når du har ansatte skal de få utbetalt lønn, pensjon, feriepenger og du må betale arbeidsgiveravgift. 

Sykepenger, pensjon og dagpenger i vaskefirma

Når du er innehaver av et ENK har du ikke samme rettigheter til dagpenger og sykepenger som en vanlig ansatt. I et ENK har du ikke rettigheter på sykepenger før dag 17. De første 16 dagene må du dekke selv, med mindre du har kjøpt forsikringer som sørger for utbetalt sykepenger. 

Når du har et ENK har du heller ikke rett på dagpenger, siden du ikke har betalt arbeidsgiveravgift. 

En vanlig ansatt får satt av pensjon sammen med lønnen sin. Når du har et enkeltpersonforetak, må du huske å sette av pensjonen din selv. Mange ENK glemmer å sette av penger til pensjon, men det er veldig viktig for å sikre seg økonomisk ved pensjon. 

Mer om pensjon i enkeltpersonforetak

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Start enkeltpersonforetak gratis nå og få med ett års faktura- og regnskapsprogram!